Privacy- en klachtenreglement
Enya, psychosociale therapie en coaching
Privacy
Bij Enya ga ik zo zorgvuldig mogelijk met jouw persoonsgegevens om. Ik vind privacy van groot belang en zal mij volledig inzetten om ervoor te zorgen dat anderen geen toegang hebben tot jouw gegevens. In dit document leg ik uit wat ik met jouw gegevens doe en waar je terecht kunt met eventuele klachten.
Algemeen
Voor goede begeleiding is het nodig dat ik als psychosociaal therapeut een dossier aanleg. Hierin staan jouw persoonsgegevens, aantekeningen en gegevens die je zelf extra hebt aangeleverd over eerdere begeleiding of onderzoeken.
Alleen ik, Liesbeth Hulshof, psychosociaal therapeut bij Enya, heb toegang tot jouw dossier. Daarbij voldoe ik aan de regels zoals die zijn vastgelegd in de AVG (Algemene Verordening Persoonsgegevens).
Mijn plichten als psychosociaal therapeut
Als psychosociaal therapeut ben ik verantwoordelijk voor een zorgvuldige omgang met jouw persoonsgegevens.
Dat betekent het volgende:
- Ik verzamel jouw gegevens alleen voor specifieke doeleinden:
- zorgverlening;
- doelmatig beheer en beleid, zoals financiële administratie;
- om te voldoen aan een wettelijke verplichting. - Jouw gegevens worden opgeslagen op een externe harde schijf. Die schijf wordt bewaard in een afgesloten dossierkast. Ik bewerk jouw persoonsgegevens voor zover mogelijk op een computer die niet verbonden is met het internet.
- Schriftelijke gegevens, zoals het intakeformulier, onze samenwerkingsovereenkomst en aantekeningen van mij bewaar ik in een afgesloten dossierkast. Aan het einde van onze samenwerking, digitaliseer ik deze gegevens en vernietig ik de papierenversie. De digitale versie wordt conform de wet, 20 jaar bewaard. Wanneer jij wil dat je dossier vernietigd wordt, dien je een verzoek tot vernietiging in te vullen. Dat is dan het enige formulier dat ik 20 jaar bewaar.
- Ik heb wettelijk beroepsgeheim om vertrouwelijk om te gaan met jouw beroepsgegevens.
- Bij de NFG heb ik een eed afgelegd om vertrouwelijk met jouw gegevens om te gaan. Deze kan je bij mij op de praktijk inzien.
- Als behandelend therapeut heb ik als enige toegang tot jouw dossier.
Het bewaren van jouw gegevens:
Jouw persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan nodig is voor het bereiken van de doelen die we besproken hebben en die zijn vastgelegd in de overeenkomst.
De bewaartermijn voor medische-en/of zorggegevens is in beginsel twintig jaar, gerekend vanaf het moment waarop we het intakeformulier hebben ingevuld.
Wanneer de bewaartermijn van jouw persoonsgegevens is verstreken of je wil dat jouw gegevens worden verwijderd vóór het verstrijken van de bewaartermijn, dan zal ik de gegevens zo spoedig mogelijk, binnen een termijn van drie maanden verwijderen, nadat je een verzoek tot vernietiging hebt ondertekend.
Ik bewaar jouw gegevens langer in de volgende gevallen:
- Wanneer dit op grond van een wettelijke voorschrift vereist is.
- Als we dat samen om de een of andere reden overeengekomen zijn. We zullen dat dan schriftelijk vastleggen.
Jouw rechten als cliënt
Je hebt als cliënt de volgende rechten:
- Je hebt het recht om te weten welke gegevens van jou verwerkt worden.
- Je hebt recht op inzage en afschrift van die gegevens.
- Je hebt recht op correctie, aanvulling of verwijdering van jouw persoonsgegevens.
- Je hebt recht op beperking van verwerking van jouw persoonsgegevens.
- Je hebt recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van jouw gegevens.
Je kunt het schriftelijk laten weten als je gebruik wilt maken van deze rechten. Jongeren vanaf 16 jaar moeten zelf de aanvraag indienen.
Het delen van jouw gegevens
- Om andere zorgverleners te informeren. Bijvoorbeeld bij afronding van de therapie of coaching of bij een verwijzing naar een andere behandelaar. Dit gebeurt alleen met jouw expliciete toestemming. We leggen dan samen schriftelijk vast, hoe we de persoonsgegevens de behandelaar waarnaar verwezen is, doen toekomen.
- Bij ziekte of onvoorziene omstandigheden.
- Bij intercollegiale toetsing kunnen jouw gegevens geanonimiseerd gebruikt worden. Ze worden dan zodanig gebruikt dat ze niet naar jou te herleiden zijn.
- Op de factuur die je krijgt, staat jouw naam en de gegevens die door de zorgverzekeraar gevraagd worden:
- jouw naam, adres en woonplaats;
- de datum waarop je een consult hebt gehad;
- de kosten van het consult;
- een omschrijving van het consult. - Daarnaast zijn de facturen ook voor mijn eigen administratie. De accountant krijgt indien nodig alleen geanonimiseerde facturen.
Een geprinte versie van dit privacyreglement krijg je op het moment dat we een overeenkomst voor de begeleiding ondertekenen. Houd er rekening mee dat het privacyreglement kan wijzigen. Dat is afhankelijk van wijzigingen in de wet-en regelgeving. Op deze website vind je altijd de recentste versie.
Klachten
Natuurlijk hoop ik dat we zonder problemen en klachten een goede samenwerking zullen hebben. Als dat niet het geval is, dan is het van belang dat we daarover in gesprek gaan. Ik vind het belangrijk dat je suggesties en klachten naar mij kan uiten. Tijdens onze gesprekken zal ik trachten daar de ruimte voor te bieden. Mocht je een klacht hebben en daar met mij niet uitkomen, dan verwijs ik je door de NVPA.
Wij willen allemaal ‘samenwerken’ aan goede zorg. Toch kan het zijn dat je niet tevreden bent over de zorg die je krijgt. Wij willen dan de oorzaak daarvan wegnemen. Zo voorkomen wij dat wat jou dwarszit, blijft voortduren of zich herhaalt. En helpen wij elkaar om de zorg te verbeteren. Welke stappen kun je zetten? Praat hierover met jouw therapeut. Dit kunt je zelf doen, of samen met een wettelijk vertegenwoordiger. Je kan jouw vragen of bezwaren eventueel ook telefonisch of per e-mail voorleggen aan de therapeut. De therapeut kan meer informatie geven en/of de behandeling nogmaals uitleggen. Ook voor de therapeut is het belangrijk te weten dat er vragen zijn over de behandeling of dat er iets niet goed gegaan is.
Als je er samen niet uitkomt, kan je contact opnemen met de beroepsvereniging. De beroepsvereniging bespreekt met jou de ontstane situatie en geeft aan welke mogelijkheden er zijn. Dit gesprek is vertrouwelijk. Wij respecteren jouw privacy.
Wanneer je een klacht wilt indienen, kan je het Klachten-informatieformulier invullen. Dit formulier is strikt vertrouwelijk en wordt alleen gebruikt om de klachtenfunctionaris en/of de geschilleninstantie te informeren. In dit formulier kunt je jouw gegevens invullen en de klacht omschrijven.
Nadat je het formulier op jouw scherm (digitaal) ingevuld hebt kun je het printen en in een gesloten enveloppe opsturen aan het secretariaat van het NVPA, postbus 351, 5400 AJ Uden. Je kan het ook opslaan en per e-mail naar ons toesturen: klachten@nvpa.org
NB: De datum van het formulier past zich automatisch aan als je het formulier print.
Alleen met jouw toestemming sturen wij jouw klacht vervolgens door naar de coördinator van de poule van onafhankelijke klachtenfunctionarissen. Dat zijn allen professionals met wie je jouw klacht kunt bespreken en van wie je een advies krijgt wat te doen met jouw klacht.”
Wijzigingen privacyverklaring
Deze privacyverklaring is voor het laatst aangepast op 23-09-2025.
Enya psychosociale therapie en coaching kan deze privacyverklaring aanpassen. Nieuwe versies worden altijd op de website gepubliceerd. Wij raden je daarom aan om deze verklaring geregeld te raadplegen, zodat je op de hoogte blijft van wijzigingen.